Ramazan
12.06.2017 - 10:52 | Son Güncelleme: 12.06.2017-12:34

Oruç tutarken spor yapılır mı?

Ramazan boyunca spor yapmak isteyenler hangi saati seçmeli?

Oruç tutarken spor yapılır mı?

Akademik Solunum Derneği Kurucu  Üyesi Doç. Dr. İsmet Tamer, oruçluyken yapılacak antrenman ve müsabakaların  mümkünse iftara yakın ve serin saatlerde yapılması önerisinde bulunarak, "Bu  mümkün değilse iftardan birkaç saat sonrasına ertelenmesini öneriyoruz. Gerçekten  de yoğun şekilde yapılan egzersizlerin iftar öncesine denk getirilmesi, egzersiz  sonrası yapılacak iftarla yeterli kalori, sıvı ve besin öğelerinin alınmasına  imkan tanıyacaktır." dedi. 

    Tamer, AA muhabirine yaptığı açıklamada, ramazan boyunca beslenme ve  uyku düzeninin değişmesinin, vücudun biyolojik saatinde değişikliğe neden  olduğunu, bunun da kilo almaya yol açabileceğini söyledi.

    "Ramazanda uzun süre aç kalındığı için egzersizlere ara verilmesi  gerektiği" gibi yanlış algı olduğunu anlatan Tamer, tersine, spor yapanların  ramazandan çok fazla etkilenmediğini, programlarda bazı değişiklikler yaparak,  performans düşüklüğü yaşamadan antrenman ve müsabakaların devam edebileceğini  aktardı.

    Tamer, spor yapanların oruç tutarken gerekli önlemleri almamaları ya  da belli kurallara dikkat etmemeleri durumunda egzersizden fayda yerine zarar  görebileceği ve kilo alabileceği uyarısında bulunarak, "Oruçlu zamanlarda spor  yaparken, alınması gereken karbonhidrat, protein ve sıvının, günün oruçlu  olunmayan saatlerine yayılarak tüketilmesiyle karşılanması gerekmektedir. Basit  mantıkla, aç ve susuz kalma korkusuyla normal zamandakinden daha fazla besin  maddesi tüketilip, egzersiz azaltılır veya ihmal edilirse, açıkta kalan fazla  enerji kilo olarak birikecektir. Oysa ki eğer önemli bir sağlık sorununuz yoksa  yılın diğer zamanlarında yapılan egzersizleri ramazanda da sürdürmekte sakınca  yoktur." diye konuştu.

 "Ramazanda spor daha avantajlı olabilir"

    Doç. Dr. Tamer, ramazanda uzun saatler boyunca gıda alınamayacağından  sporun zamanlamasına özen gösterilmesi gerektiğini vurgulayarak, şöyle devam  etti:

    "Oruçluyken yapılacak antrenman ve müsabakaların mümkünse iftara yakın  ve serin saatlerde yapılmasını, mümkün değilse iftardan birkaç saat sonrasına  ertelenmesini öneriyoruz. Gerçekten de yoğun şekilde yapılan egzersizlerin iftar  öncesine denk getirilmesi, egzersiz sonrası yapılacak iftarla yeterli kalori,  sıvı ve besin öğelerinin alınmasına imkan tanıyacaktır. Gün boyunca süren orucun  son saatlerinde egzersiz yapılması kulağa mantıklı gelmeyebilir. Zira enerjinin  düştüğü, kaslarda glikojen depolarının azaldığı bir zamanda yapılacak egzersizin  verimli olmayacağı düşünülebilir. Oysa ki metabolizmanın ramazanda beslenmeye  sağlayacağı uyum sayesinde, günün ilerleyen saatlerinde ihtiyaç halinde  karaciğer, yağ asitlerini kullanarak yeniden glikoz yapımına başlar ve  profesyonel sporcu için daha da avantajlı bir sürece girilmiş olur."

    Sadece sağlık için spor yapanların gün içinde enerjilerini ekonomik  kullanmaları ve egzersizi iftardan en az 1-2 saat sonraya ertelemeleri  gerektiğine işaret eden Tamer, böylece hem sindirimin kolaylaşacağını hem de kilo  almanın önüne geçileceğini belirtti.

     Tamer, ramazanda özellikle sıcak günlerde yapılan sporun diğer günlere  göre üçte bir oranında azaltılmasının uygun olacağını, bunun performansı fazla  etkilemediğini hatta ramazan sonrası 2-3 hafta içinde herhangi bir sağlık sorunu  yaşanmadan eski performansa ulaşılabildiğini kaydetti.

    Sıvı ve elektrolit yetersizliğinin sporcunun baş düşmanı olduğunu  anlatan Tamer, "Özellikle bu sıcak günlerde yeterli sıvı takviyesi alınmadan spor  yapılması, sıvı ve elektrolit eksikliği nedeniyle sıcak çarpmaları, su kaybı ve  kaslarda sorunlara yol açabilmektedir. İftardan sahura dengeli bir şekilde sıvı  tüketilmesi, vücudun ihtiyacı olan gündelik sıvı miktarına ulaşana kadar  sürdürülmelidir." ifadelerini kullandı.

 

AA HABER

Yorum Yazın
Gönder
©Copyright 2017 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.